آیا سرما می تواند برای بدن مفید باشد؟

هیچ کس دوست ندارد منجمد شود. بنابراین وقتی فرانسوا هامان سعی می کند از دمای سرد داوطلبان برای تحقیقات خود در مورد فواید سلامتی استفاده کند، ناامید می شود. آنها را سرزنش نمی کند. هامان که در دانشگاه اتاوا در کانادا در رشته فیزیولوژی حرارتی تحصیل می کند، می گوید بدن انسان در مقابل سرما ضعیف است. او می گوید:

من تحقیقاتی انجام داده ام که در آن افراد در معرض دمای 7 درجه سانتیگراد قرار گرفته اند که خیلی سرد نیست. تعداد کمی از افراد 24 ساعت دوام می آورند. (این افراد حتی کاملاً لباس پوشیده بودند: دستکش، کلاه، چکمه و جوراب، اما نمی توانستند سرما را تحمل کنند).

مردم سعی می کنند با صاف کردن تغییرات دمای داخل خانه، هوا را در یک محدوده راحت نگه دارند تا دچار لرز یا عرق نشوند. وقتی احساس ناراحتی می کنید می توانید به راحتی بخاری را روشن یا خاموش کنید. اما ممکن است مجبور نباشید زیاد با ترموستات سر و کار داشته باشید.

برخی از دلایل مصرف کمتر گرما واضح است: حدود 47 درصد از خانه های آمریکایی برای گرمایش گاز طبیعی می سوزانند و 36 درصد از برق استفاده می کنند که در ایالات متحده سوخت فسیلی اصلی باقی مانده است. ممکن است دلایل دیگری برای سرماخوردگی وجود داشته باشد: عوامل سلامتی که فیزیولوژیست هایی مانند هامان ممکن است شروع به کشف آنها کرده باشند.

هامان می گوید این افراط ها بخشی از زندگی قبل از صنعتی شدن نبود. بدن انسان توانسته با سرما در زمستان و گرما در تابستان کنار بیاید و احتمالاً این تجربیات به سلامت متابولیک کمک کرده است.

محققان می دانند که بدن به سرما واکنش نشان می دهد. چربی های جدید ظاهر می شوند، ماهیچه ها تغییر می کنند و سطح راحتی فرد با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما افزایش می یابد. اما پیامدهای این تغییرات برای سلامت انسان مدرن (و اینکه آیا می توانیم از اثرات سرما برای بهبود سلامت استفاده کنیم) نامشخص است.

برخی از محققان در تلاشند تا بفهمند چگونه تغییرات ناشی از سرما در چربی یا ماهیچه می تواند به پیشگیری از بیماری های متابولیک مانند دیابت کمک کند. برخی از محققان همچنین پیشنهاد می کنند که مقابله با سرما راحت تر از انجام دادن است. برای هامان، اینها سؤالات علمی مفیدی هستند. زیرا انجماد یکی از قدیمی ترین تهدیدات موجودیت ماست. او می گوید:

برای من، سرما یکی از هیجان انگیزترین محرک هاست، زیرا احتمالاً بزرگترین چالشی است که یک فرد می تواند داشته باشد. اگرچه گرما چالش برانگیز است، اما تا زمانی که به آب و سایه دسترسی داشته باشم زنده خواهم ماند. سرما درست برعکس است. اگر نتوانید با هم کار کنید، اگر تجهیزات مناسب نداشته باشید، اگر دانش درست نداشته باشید، زنده نخواهید ماند.

درک اینکه چگونه بدن در پاسخ به چنین دشمن قدرتمند و قدیمی تغییر می کند، سرنخ هایی از واکنش بدن به سرما و بهره مندی از مزایای بالقوه سرما را ارائه می دهد.

  جدیدترین فناوری های شارژ موبایل با امپراتور

هامان هر روز را با یک حمام سرد شروع می کند. سرما بدن را تحریک می‌کند تا هورمون‌هایی به نام کاتکولامین‌ها را ترشح کند که در واکنش مبارزه یا فرار نقش دارند. او گفت: «من احساس می کنم بسیار قوی و هوشیار هستم. – برای من مثل قهوه عمل می کند.

اما این هورمون ها هورمون های استرس هستند و حقیقت را پنهان نمی کنند: مردم به خوبی با سرما سازگار نیستند. مردم خز ندارند و دست ها و پاهای بلند و باریکی ندارند. خون باید مسافت های طولانی را طی کند تا آنها را گرم کند. وقتی هوا بسیار سرد است، بدن جریان خونی را که به این اندام ها می رود قربانی می کند تا دمای مرکزی را حفظ کند.

در حالت استراحت، افراد تا 100 وات گرما تولید می کنند. اما اگر گرمای زیادی را از طریق پوست از دست بدهید، تعادل انرژی به هم می خورد. در این شرایط بدن دستور تولید گرمای بیشتری را می دهد. پاسخ اول رفتاری است: تلاش برای یافتن گرما: نزدیک شدن به آتش، وارد شدن به زیر پتو یا یک لیوان نوشیدنی داغ. پاسخ دوم فیزیولوژیکی است و زمانی شروع می شود که دمای پوست چند درجه کاهش یابد: لرزش. احتمالا ابتدا دندان های شما قروچه خواهند شد و سپس بقیه بدنتان می لرزد. شما کوچک می شوید و اساساً هیچ کنترلی بر بدن خود ندارید.

سایر حیوانات، مانند موش و سنجاب، چندان بد طراحی نشده اند. آنها دارای مقدار زیادی چربی قهوه ای یا بافت چربی هستند که برای تولید گرما کالری می سوزاند. زیست شناسان این ترفند را «گرمایش بدون لرزش» می نامند.

در ابتدا، دانشمندان فکر می کردند که چربی قهوه ای و فرآیند تولید گرما بدون ارتعاش مختص جوندگان است. اما در سال 2009، مجله پزشکی نیوانگلند سه یافته جداگانه منتشر کرد که تأیید می کند افراد مسن نیز چربی قهوه ای دارند و بنابراین می توانند بدون لرزش گرما تولید کنند.

از آن زمان، هامان ثابت کرده است که تحمل سرما می تواند به بدن بیاموزد که چربی قهوه ای بیشتری را ذخیره کند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، او از شرکت‌کنندگان خواست تا دو ساعت در روز، پنج بار در هفته و در مجموع چهار هفته، لباس‌های سرد مخصوص بپوشند. داخل لباس آب با دمای 10 درجه در گردش بود. لباس ها سرد و ناراحت کننده بودند، اما سازش چربی قهوه ای افراد را که در اطراف ستون فقرات، غدد فوق کلیوی و عضلات کف لگن ظاهر می شد، دو برابر کرد.

  سهم مایکروسافت ویندوز 11 در رایانه ها تاکنون به 20 درصد رسیده است.

چربی قهوه ای هنگام ظاهر شدن ثابت نمی ماند و به طور فعال ارتعاشات را برای تولید گرما جایگزین می کند. هامان می گوید: «همه چیز با گرما بدون ارتعاش جبران می شود.

در این مطالعه، پوشیدن لباس های سرد همچنین میزان چربی قهوه ای فعال یا میزان سوزاندن آن را سه برابر کرد. درجه ارتعاش پس از سازگاری با سرما حدود 10 تا 20 درصد کاهش می یابد. به عبارت دیگر، شرکت کنندگان به سرما عادت کرده اند و چربی قهوه ای بیشتری تولید می کنند که به نوبه خود باعث می شود در دمای پایین تر بدون نیاز به تکان دادن احساس راحتی کنند.

مقاله مرتبط:

سپس در سال 2019، هامان مطالعه دیگری انجام داد. او هفت مرد را استخدام کرد تا هفت روز را در سرما بگذرانند. آنها هر روز به مدت یک ساعت در آب با دمای 14.5 درجه سانتیگراد تا ترقوه غوطه ور می شدند تا دمای مرکزی آنها به 35 درجه سانتیگراد کاهش یابد. سپس آنها را خشک کرده و به آرامی دوباره گرم می کردند. هامان گفت: «به طور کلی زمان سختی است. اما هفت روز دیگر آدم دیگری خواهید شد.

شرکت کنندگان توانستند یک ساعت بیشتر از قبل از آزمایش، قبل از شروع به لرزیدن، سرما را تحمل کنند. شدت ارتعاش آنها به طور متوسط ​​36٪ کاهش می یابد.

آزمایشگاه های دیگر در سراسر جهان تلاش کرده اند تا دریابند که آیا چربی قهوه ای فواید دیگری دارد یا خیر. مطالعات روی جوندگان نشان داده است که فعال کردن چربی‌های قهوه‌ای در دمای پایین سطح اسید چرب و گلوکز را تنظیم می‌کند. این یافته برخی از محققان را به این گمان واداشت که این بافت ممکن است از پردازش غیرموثر گلوکز در دیابت و پردازش اسیدهای چرب در چاقی جلوگیری کند.

تا به امروز، برخی از مطالعات در بزرگسالان وجود چربی قهوه ای را با کاهش وزن و قند خون طبیعی مرتبط کرده اند. اما این فقط یک پیشنهاد نیست که کمی سرما را تحمل کنید، کمی چربی قهوه ای اضافه کنید و سپس وزن کم کنید. داستان کمی پیچیده تر است.

پس از کشف چربی قهوه ای در سال 2009، یوریس هوکس، محقق دیابت در دانشگاه ماستریخت در هلند، در مورد نقش خود در کنترل قند خون کنجکاو شد. تیم او از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای مطالعه سازگاری با سرما استفاده می کند.

یکی از ویژگی های مهم دیابت نوع 2 مقاومت به انسولین است که در آن اندام های بدن قند خون کمتری را جذب می کنند. شرکت کنندگان شش ساعت سرما را تحمل کردند و فقط به مدت 10 روز در مرز می لرزیدند. حساسیت آنها به انسولین، هورمون کلیدی که برای کنترل قند خون استفاده می شود، به طور متوسط ​​43 درصد بهبود یافته است. این بهبود با اثرات یک برنامه تمرینی 12 هفته ای قابل مقایسه است. هاکس به یاد می آورد: «ما فکر می کردیم که این یک نتیجه عالی بود. به نظر می رسد سرما پاسخ انسولین را تغییر داده است. اما هیچ ارتباط واضحی با فعالیت چربی های قهوه ای وجود ندارد. “سرما آن را فعال می کند، اما نه بیش از حد.”

  خرید سرور مجازی لینوکس - ترنجی

بنابراین تیم هاکس مطالعه دیگری انجام داد. در مطالعه‌ای که در مارس 2021 منتشر شد، آنها این آزمایش را تکرار کردند، اما برای جلوگیری کامل از لرزش، کارهایی مانند افزایش دما و دادن لباس اضافی به شرکت‌کنندگان در صورت لزوم انجام دادند. در این شرایط، سازگاری با سرماخوردگی خفیف، تنظیم متابولیسم گلوکز یا چربی را بهبود نمی بخشد.

نتایج این دو مطالعه نشان می دهد که تغییرات عضلانی برای دیابت مهمتر از چربی قهوه ای است. سلول های عضلانی در سرما تغییر می کنند. در شرایط سرد، به نظر می رسد پروتئین های مسئول انتقال سوخت گلوکز به سلول های عضلانی از سلول مهاجرت می کنند. هاکس معتقد است که این تغییر می تواند به بدن کمک کند تا انسدادهای بیشتری را به دلیل انقباضات ارتعاشی خفیف یا نامحسوس یا به دلیل سایر فرآیندهای عضلانی کنترل کند.

هاکس می گوید سرماخوردگی واقعا موثر است، اما افزایش حساسیت به انسولین در افراد دیابتی از طریق قرار گرفتن در معرض سرما با چربی قهوه ای مرتبط نیست.

مطالعات دیگر نشان می دهد که عضله 50 برابر بیشتر از چربی قهوه ای مسئول متابولیسم گلوکز است، زیرا بدن عضله بسیار بیشتری دارد. هامان همچنین موافق است که سلول های ماهیچه ای ممکن است در تنظیم قند خون مهم باشند. او در حالی که عضله دوسر خود را حرکت می دهد، می گوید: «اگر این کار را در طول روز انجام دهم، احتمالاً چربی بیشتری نسبت به قهوه، گلوکز و اسیدهای چرب مصرف خواهم کرد.

تا اینجا، به نظر می رسد شواهد از فرضیه هامان و هاکس حمایت می کنند که سازگاری با سرما برای مردم خوب است، اما هنوز ناآگاهی زیادی وجود دارد. برای هامان، قدم بعدی تلاش برای در نظر گرفتن محدودیت های غذایی است.

او می خواهد در مطالعات آینده ببیند که قرار گرفتن در معرض سرما و محدودیت کالری چگونه بر کاهش وزن تأثیر می گذارد. یک گروه رژیم غذایی خود را محدود می کنند، گروه دیگر در سرما این کار را انجام می دهند و گروه دیگر فقط در معرض سرما هستند. این مطالعه کاهش وزن را بررسی خواهد کرد. هامان می گوید: «البته به این فکر کنید که چقدر آسان است افرادی را برای تمرین استخدام کنید که به مدت 9 هفته در معرض سرما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید