استرس می تواند بدترین دشمن قلب شما باشد

احتمالاً از این عوامل خطر اصلی بیماری قلبی آگاه هستید: فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، دیابت، چاقی و سبک زندگی بی تحرک. علاوه بر این، پزشک شما ممکن است بیش از یک بار شما را برای این شرایط ملاقات کرده باشد و توصیه هایی در مورد نحوه جلوگیری از حمله قلبی یا سکته داشته باشد. اما آیا او در مورد سطح استرس زندگی شما نیز سوال کرده است؟

تحقیقات اخیر نشان می دهد که استرس روانی مزمن ممکن است به همان اندازه برای سلامت قلب شما مهم باشد (و احتمالاً مهمتر از عوامل خطرزای معمولی).

بر اساس گزارشی جدید، در افرادی که قلب کاملا سالمی ندارند، استرس روانی به عنوان عامل سکته های قلبی کشنده و غیر کشنده و سایر حوادث قلبی عروقی بیش از استرس فیزیکی است.

مطالعه جدیدی که در شماره نوامبر مجله JAMA منتشر شده است، سرنوشت 918 بیمار مبتلا به بیماری قلبی پایدار را ارزیابی می کند تا ببیند که بدن آنها چگونه به استرس فیزیکی و روانی واکنش نشان می دهد.

شرکت‌کنندگان تحت آزمایش‌های استرس فیزیکی و روانی استاندارد قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا قلب آنها ایسکمی میوکارد (کاهش قابل‌توجه در جریان خون به عضله قلب، که می‌تواند باعث بروز حوادث قلبی عروقی شود) در طول استرس فیزیکی و ذهنی دارد یا خیر. سپس محققان آنها را به مدت 4 تا 9 سال دنبال می کنند.

در شرکت‌کنندگانی که ایسکمی را تجربه کرده‌اند، پاسخ نامطلوب به استرس روانی تأثیر منفی بیشتری بر قلب و زندگی بیماران دارد تا استرس فیزیکی. احتمال اینکه در سالهای بعد دچار حمله قلبی غیر کشنده شوند یا در اثر بیماری قلبی عروقی بمیرند، بیشتر است.

جین ای برودی، نویسنده نیویورک تایمز، می‌گوید: «می‌خواستم بدانم در سال 1982، زمانی که پدرم دچار حمله قلبی شد که می‌رفت او را بکشد. پس از خروج از بیمارستان به وی در مورد فعالیت بدنی بیش از حد از جمله بلند نکردن اجسام سنگین هشدار داده شد. اما هرگز در مورد استرس عاطفی غیرضروری یا خطرات ناشی از واکنش بیش از حد به موقعیت‌های کسل‌کننده، مانند زمانی که راننده مقابل او در یک منطقه محدود رانندگی می‌کند، هشدار داده نشده است.

  برای اولین بار در تاریخ، یک زن به دلیل HIV درمان شد

یافته های جدید نتایج مطالعه قبلی را نشان می دهد که ارتباط بین عوامل خطر و بیماری قلبی را در 24767 بیمار از 52 کشور ارزیابی کرده بود. این مطالعه نشان داد که بیمارانی که سطوح بالایی از استرس روانی را در سال قبل از ثبت نام تجربه کردند، در طول پیگیری پنج ساله، حتی با در نظر گرفتن عوامل خطر مرسوم، بیشتر در معرض حمله قلبی قرار داشتند که این دو برابر است.

دکتر مایکل تی آزبورن، متخصص قلب در بیمارستان عمومی ماساچوست، توضیح می دهد: «استرس یک عامل خطر مستقل برای حملات قلبی است، مشابه خطرات قلبی عروقی، که معمولاً بر حسب اثرات مخرب بر قلب اندازه گیری می شود.

اما استرس چگونه بر افرادی که قلب آنها هنوز سالم است تأثیر می گذارد؟

استرس روانی انواع مختلفی دارد. استرس می تواند در نتیجه حوادثی مانند از دست دادن شغل، مرگ یکی از عزیزان یا تخریب خانه در طی یک بلایای طبیعی حاد باشد. یک مطالعه اخیر در اسکاندیناوی نشان داد که در یک هفته پس از مرگ کودک، خطر حمله قلبی در والدین بیش از سه برابر بیشتر از حد انتظار است.

استرس عاطفی نیز می تواند مزمن باشد. به عنوان مثال، استرس مزمن می تواند ناشی از ناامنی اقتصادی مداوم، زندگی در منطقه ای با نرخ جرم بالا، یا تجربه افسردگی یا اضطراب بی قرار باشد. والدین عزادار در مطالعه اسکاندیناوی همچنان در معرض خطر بالای حوادث قلبی برای سالهای آینده قرار دارند.

چگونه استرس بر قلب تاثیر می گذارد

دکتر آزبورن و تیمی از متخصصان به رهبری دکتر احمد توکل از بیمارستان عمومی ماساچوست تجزیه و تحلیلی را برای درک چگونگی واکنش بدن به استرس روانی انجام دادند. وی گفت: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مغز و بدن به شدت به استرس روانی مزمن پاسخ می دهند که نشان می دهد پزشکی مدرن یکی از مهم ترین خطرات سلامت قلب را نادیده گرفته است.

مقاله مرتبط:

همه چیز از مرکز ترس در مغز شروع می شود که آمیگدال نام دارد. آمیگدال با فعال کردن واکنش جنگ یا گریز به استرس پاسخ می دهد و هورمون هایی را آزاد می کند که می تواند سطح چربی بدن، فشار خون و مقاومت به انسولین را در طول زمان افزایش دهد. علاوه بر این، آبشار واکنش‌های استرس باعث التهاب در شریان‌ها، افزایش لخته شدن خون و اختلال در عملکرد رگ‌های خونی می‌شود که همگی به تصلب شرایین کمک می‌کنند. تصلب شرایین بیماری است که باعث بیشتر حملات قلبی و سکته می شود.

  لیست قیمت آیفون اپل چهارشنبه 4 اسفند 1392 - قیمت گوشی موبایل اپل

تصویربرداری عصبی پیشرفته امکان اندازه گیری مستقیم اثر استرس بر بافت های مختلف بدن از جمله مغز را فراهم کرده است. مطالعه روی 293 نفر که در ابتدا بیماری قلبی عروقی نداشتند و تحت اسکن کامل بدن قرار گرفتند، نتایج آموزنده ای را نشان داد. نشان داده شده است که افرادی که فعالیت آمیگدال بالایی دارند، پنج سال بعد دارای سطوح بالاتر التهاب و تصلب شرایین هستند.

تفسیر: کسانی که سطح استرس عاطفی بالایی داشتند، شواهد بیولوژیکی از بیماری قلبی عروقی داشتند. در مقابل، افرادی که استرس کمتری دارند، کمتر احتمال دارد که اثرات بیماریزای استرس بر قلب را تجربه کنند.

محققان در حال بررسی اثرات برنامه SMART-3RP برای کاهش استرس بر روی مغز و همچنین عوامل بیولوژیکی تشدید تصلب شرایین هستند. این برنامه برای کمک به افراد در کاهش استرس و ایجاد انعطاف پذیری از طریق تکنیک های ذهن و بدن مانند مدیتیشن ذهن آگاهی، یوگا و تای چی طراحی شده است. چنین اعمالی سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند و مغز و بدن را آرام می کند.

کاهش استرس و اثرات آن

دکتر آزبورن می گوید حتی بدون برنامه رسمی، افراد می توانند واکنش های مخرب قلب را نسبت به استرس کاهش دهند. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار، ورزش منظم است که می تواند به کاهش استرس و التهاب در بدن کمک کند.

با توجه به اینکه خواب کم استرس را افزایش می دهد و به التهاب رگ ها کمک می کند، ایجاد عادات خوب خواب نیز می تواند خطر آسیب های قلبی عروقی را کاهش دهد. از الگوی ثابت خواب و بیداری پیروی کنید و از قرار دادن نمایشگرهای نور آبی مانند گوشی های هوشمند و رایانه ها خودداری کنید یا از فیلترهای نور آبی برای چنین دستگاه هایی استفاده کنید. علاوه بر این، فعالیت های آرامش بخش مانند مدیتیشن ذهن آگاهی، تکنیک های تنفسی که تنفس را کند می کند، یوگا و تای چی انجام دهید.

  توییتر بالاخره قابلیت ویرایش را برای پلتفرم خود معرفی کرد

دکتر آزبورن می گوید چندین داروی رایج نیز می توانند کمک کنند. استاتین ها نه تنها کلسترول را کاهش می دهند، بلکه با التهاب شریانی مبارزه می کنند و اثرات مثبت قلبی عروقی دارند. داروهای ضد افسردگی از جمله کتامین نیز می توانند به کاهش بیش فعالی آمیگدال و استرس در افراد مبتلا به افسردگی کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید