خوابیدن با تلفن؛ یک عمل رایج اما مضر برای سلامتی

بر اساس نظرسنجی وب سایت Android Authority، بیش از نیمی از کاربران حداقل چند شب با گوشی خود به رختخواب می روند. حتی برخی از افرادی که به پرسشنامه پاسخ منفی دادند، گفتند که در هنگام خواب گوشی خود را در کنار خود قرار داده اند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، متأسفانه یک خبر بد برایتان داریم: اصلا برای سلامتی شما مفید نیست. چه نوجوان باشید و چه بزرگسال، تحقیقات زیادی وجود دارد که خطرات نگه داشتن تلفن همراه خود را نزدیک تخت خود تأیید می کند.

البته در این مقاله قصد نداریم کاری انجام دهیم، بلکه به سادگی نتایج تعدادی از مطالعات علمی را ارائه می دهیم تا بتوانید خودتان تصمیم بگیرید که زندگی شما چگونه است. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، بی خوابی دارید یا در بیدار ماندن در طول روز مشکل دارید، تحقیقات علمی معتبر نشان می دهد که احتمالاً گوشی شما مقصر است.

گوشی های هوشمند؛ مظنون اصلی

به عنوان مثال، بررسی سیستماتیک 20 مقاله علمی نشان داد که شواهد قوی و ثابتی وجود دارد که بین دسترسی و استفاده از وسایل الکترونیکی و کاهش کمیت و کیفیت خواب و خواب آلودگی روزانه ارتباط وجود دارد. به عبارت دیگر، اگر شب ها گوشی خود را کنار خود بگذارید، احتمالاً خواب کم عمق و کوتاه تری خواهید داشت که در نهایت منجر به کاهش فعالیت ذهنی شما در طول روز می شود.

به عبارت دیگر، نتایج تحقیقات نشان می دهد که حتی اگر افراد در رختخواب از گوشی خود استفاده نکنند، نتایج مشابهی حاصل می شود. صرف وجود تلفن در اتاق خواب می تواند احتمال مشکلات خواب را در افراد افزایش دهد.

خواب و تلفن؛ رقابت کاملا مضر

گوشی آیفون

خواب برای حفظ سلامت روانی و روانی افراد بسیار مهم است و اهمیت آن برای رشد روانی و اجتماعی کودکان در حال افزایش است. از آنجایی که تلفن های همراه و دستگاه های دیجیتال به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند، تأثیر آنها بر کیفیت خواب بسیار مهم است. بسیاری از ما قبل از بستن پلک در هنگام خواب و صبح به محض بیدار شدن گوشی خود را چک می کنیم. این چرخه همیشگی برای سلامت خواب ما و در نتیجه برای سلامت جسمی و روانی ما بسیار مضر است که ترک آن کار آسانی نیست.

  مک مینی ام 2 و ام 2 پرو جدید اپل با قیمت پایه 599 دلار رسما معرفی شدند

باید دانست که کودکان در آستانه نوجوانی بیشترین آسیب را متحمل می شوند. به گونه ای که کودکان ده ساله 8 تا 9 ساعت از خواب هفتگی خود را از دست می دهند. اگرچه مطالعه فوق با حجم نمونه کوچکی انجام شد، اما یکی از اولین مقالاتی است که به طور کامل تأثیر وب سایت هایی مانند تیک توک و اینستاگرام را بر تقویت حس «از دست دادن» کودکان در بین همسالان خود بررسی می کند. شبکه‌های اجتماعی محیط اجتماعی را از مدارس به اتاق‌های کودکان منتقل کرده‌اند که شبانه‌روز در دسترس هستند و می‌توان از آن در شب استفاده کرد.

یکی از پیامدهای منفی کم خوابی افسردگی است. داده‌های بررسی شده از صدها نوجوان نشان داد افرادی که ساعت‌های زیادی را قبل از خواب در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کردند، در خوابیدن مشکل بیشتری داشتند. به همین دلیل میزان افسردگی نیز در آنها بیشتر است. بنابراین می‌توان شاهد یک واکنش زنجیره‌ای بود که در آن نوجوانانی که شب‌ها با تلفن خود کار می‌کنند کمتر می‌خوابند که منجر به بروز و افزایش علائم افسردگی در آنها می‌شود و در آینده نیز می‌تواند عملکرد تحصیلی آنها را ضعیف کند.

با این حال، اثرات مضر ذکر شده به کودکان و نوجوانان محدود نمی شود و طبق تحقیقات، استفاده از گوشی در شب می تواند خواب بزرگسالان را نیز مختل کند. به عنوان مثال، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده مکرر از تلفن در رختخواب با افزایش خستگی و خواب طولانی‌تر در دهه ۴۰ زندگی مرتبط است. همچنین ارتباط بین استفاده از تلفن در شب و بیداری زودتر و خواب کمتر را در بزرگسالان بین 60 تا 70 سال نشان می دهد. زمان نشان خواهد داد که آیا عادات شبانه دیجیتالی جوانان امروزی می تواند بر نتایج ذکر شده تأثیر بگذارد یا خیر.

  iPad Air 2022 را با Galaxy Tab S8، Surface Go 3 مقایسه کنید

راه حل چیست

فیلتر نور آبی

به دلیل این مشکلات، برخی از شرکت ها تنظیمات خاصی را برای بهبود استفاده از گوشی در شب در نظر گرفته اند. با این حال، محققان در مقاله ای نشان می دهند که ویژگی شیفت شب اپل بر کیفیت خواب 167 شرکت کننده تأثیری نداشته است و دور ماندن از صفحه نمایش تلفن تأثیر بهتری نسبت به استفاده از ویژگی شیفت شب بر روی کیفیت خواب شرکت کنندگان نشان می دهد. با توجه به نتایج به دست آمده، نمی توان تاثیر محسوسی برای ویژگی های مشابه گوشی های اندرویدی مانند حالت زمان خواب سامسونگ تصور کرد.

مقالات مرتبط:

حال سوال اینجاست که علت اثرات منفی خوابیدن در کنار گوشی چیست؟ نور آبی نمایشگر گوشی باعث کاهش ترشح ملاتونین می شود، هورمونی که چرخه خواب و بیداری را کنترل می کند. فیلتر نور آبی می تواند تا حدی این مشکل را کاهش دهد. اما نه به طور کامل. همچنین به نحوه استفاده از تلفن خود فکر کنید: این فقط نور صفحه نیست که با خواب شما تداخل می کند. در عوض، نرم افزارها و برنامه ها به گونه ای طراحی شده اند که ذهن شما را تحریک کرده و توجه شما را تا حد امکان جلب کنند.

به عنوان مثال، به محض اینکه تلفن شما زنگ می زند یا می لرزد، تمایل بیشتری به بررسی آن خواهید داشت و این می تواند مشکل بزرگی باشد. آخرین دلیل مربوط به اثرات تشعشعات تلفن است که می تواند نه تنها کیفیت خواب، بلکه سایر جنبه های سلامت انسان را نیز تغییر دهد. با این حال این موضوع همچنان در دست بررسی است.

  تراشه لپ تاپ اینتل 1350P تنها 6 درصد قدرتمندتر از نسل قبلی است

خبر خوب این است که طبق تحقیقات انجام شده تنها یک ماه طول می کشد تا این اثرات منفی معکوس شود و کیفیت خواب بهبود یابد. محدود کردن استفاده از تلفن قبل از خواب به مدت چهار هفته می تواند تأثیر زیادی در کاهش تأخیر خواب و افزایش مدت و کیفیت خواب و همچنین کاهش برانگیختگی قبل از خواب داشته باشد که باعث افزایش ضربان قلب و ناتوانی در کنترل افکار می شود. علاوه بر این، بهبود خواب می تواند “عاطفه مثبت” یا احتمال تجربه احساسات مثبت و حافظه موقت را بهبود بخشد که برای توانایی ذهنی افراد در تصمیم گیری و استدلال موثر است.

تنها با مدیریت استفاده از گوشی به مدت چهار ماه، می توانید مشکلات بد خوابی و کیفیت پایین خواب را از بین ببرید.

خواب کافی برای سلامت روحی و جسمی حیاتی است که با مدیریت عادات استفاده از تلفن همراه می توان این امر را ممکن کرد. مقاومت در برابر میل به استفاده از تلفن دو ساعت قبل از خواب می تواند بسیار مفید باشد. اگر شب ها راحت نمی خوابید و همیشه با گوشی روشن به خواب می روید، بهتر است گوشی خود را بعد از غروب آفتاب در اتاق دیگری بگذارید و از خوابی راحت لذت ببرید.

لازم به ذکر است استفاده از فرصت هایی مانند سلامت دیجیتال (رفاه دیجیتال) می تواند به شما در نظارت بر زمان استفاده از تلفن کمک کند. همچنین امکان تعیین محدودیت های روزانه برای برخی برنامه ها و دریافت اخطار در صورت تجاوز از حد تعیین شده وجود دارد. در نهایت باید گفت که فناوری باید ابزاری برای افزایش سلامت و راحتی ما باشد. بنابراین اگر برعکس این اتفاق بیفتد، چه فایده ای دارد؟ باید بیشتر به این موقعیت فکر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید