دیر غذا خوردن بر نحوه کالری سوزی و ذخیره چربی تاثیر می گذارد

بر اساس تحقیقات جدید، غذا خوردن در اواخر روز از سه طریق بر تنظیم وزن بیولوژیکی تأثیر می گذارد: 1. با سوزاندن کالری. 2. از طریق سطح گرسنگی; 3. از نحوه ذخیره چربی در بدن.

با توجه به اینکه امروزه چاقی به یک مشکل جهانی تبدیل شده است که صدها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، زود غذا خوردن می تواند راهی آسان برای کاهش خطر چاقی و مدیریت وزن باشد. تحقیقات گذشته ارتباط بین زمان غذا و افزایش وزن را نشان می دهد. اما محققان می خواستند ارتباط نزدیک تری با علل بیولوژیکی جامد برقرار کنند. فرانک شیر، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، می گوید:

هدف ما آزمایش مکانیسم هایی بود که به سادگی نشان می دهد دیر غذا خوردن خطر چاقی و چربی بدن را افزایش می دهد و مانع از کاهش وزن می شود. در این تحقیق می‌خواستیم دلیل آن را جویا شویم.

این مطالعه کاملاً کنترل شده بود و شامل 16 شرکت کننده با شاخص توده بدنی (BMI) در طیف اضافه وزن یا چاق بود. هر داوطلب در عرض شش روز دو آزمایش مختلف انجام داد. قبل از این آزمایش، الگوی خواب و غذا خوردن آنها کنترل می شد و بین هر آزمایش چند هفته فاصله وجود داشت.

در یکی از آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان برنامه سخت‌گیری سه وعده غذایی در روز را در زمان‌های عادی دنبال کردند که شامل صبحانه در ساعت 9 صبح، ناهار در ساعت 13:00 و شام در ساعت 6:00 بعد از ظهر بود. در برنامه دیگری زمان جلسه به تعویق افتاد. اولین وعده غذایی ساعت 13:00 و آخرین غذا در ساعت 21:00 بود.

  اعلام غیرقانونی گوگل آنالیتیکس مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت

محققان مجموعه ای از مشاهدات را از طریق نمونه خون، پرسشنامه و سایر مقیاس های اندازه گیری به دست آوردند. وقتی دیرتر غذا می خورید، سطح هورمون لپتین، که هورمون سیری است، به مدت 24 ساعت کاهش می یابد. در نتیجه، شرکت کنندگان احساس گرسنگی بیشتری کردند. همچنین کالری ها با سرعت کمتری سوزانده می شوند.

همچنین، این آزمایش نشان داد که بیان ژن بافت چربی یا بافت چربی که بر ذخیره چربی در بدن تأثیر می گذارد، روند چربی زایی را که باعث ساخت بافت چربی می شود، افزایش داد و روند لیپولیز را که باعث تجزیه چربی می شود، کاهش داد. در اینجا ترکیبی از مکانیسم‌های مولکولی و فیزیولوژیکی را بررسی می‌کنیم که خطر چاقی را افزایش می‌دهند. Scheer می گوید:

ما این اثرات را با کنترل متغیرهایی مانند دریافت کالری، فعالیت بدنی، خواب و قرار گرفتن در معرض نور جدا کردیم. اما در زندگی واقعی، بسیاری از این پارامترها تحت تأثیر زمان وعده های غذایی قرار می گیرند.

البته چاقی می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت یا سرطان شود. بنابراین در وهله اول یافتن راه هایی برای جلوگیری از آن تاثیر زیادی بر سلامت جمعیت جهان خواهد داشت. این تحقیق نشان می‌دهد که غذا خوردن در اوایل روز بر سه محرک مهم بدن برای تعادل انرژی و خطر چاقی تأثیر می‌گذارد و تغییر زمان وعده‌های غذایی برای برخی از افراد راحت‌تر از رژیم گرفتن یا ورزش است.

مقاله مرتبط:

محققان می خواهند در آینده مطالعه ای را با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان زن آغاز کنند (از 16 شرکت کننده در این آزمایش، تنها 5 نفر از آنها زن بودند). همچنین تغییرات در زمان خواب مرتبط با زمان غذا خوردن را بررسی کنید. Scheer نتیجه می گیرد:

در مطالعات مقیاس بزرگ که کنترل دقیق معیارها ممکن نیست، حداقل باید تأثیر متغیرهای رفتاری و محیطی را بر مسیرهای بیولوژیکی مرتبط با خطر چاقی در نظر بگیریم.

مطالعه فوق در Cell Metabolism منتشر شد.

  شیائومی به زودی سری Redmi Note 12 را معرفی خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید