عوارض جانبی شدید کم خوابی: زوال عقل، چاقی و مرگ

خواب یک اصل جهانی است که همه موجودات زنده به آن احترام می گذارند، درک می کنند و در نهایت از آن اطاعت می کنند. اما با توجه به رشد سریع جامعه مدرن امروزی، انسان قدر این اصل را به درستی نمی داند و آن را در اولویت قرار نمی دهد. با اقتصاد پویای امروزی مبتنی بر خدمات و فناوری‌هایی که هدفشان مردم است، میلیاردها نفر در سراسر جهان هر روز از خواب غفلت می‌کنند.

مطالعات متعددی اثرات شدید محرومیت از خواب را بررسی کرده اند. یکی از مشهورترین مطالعات در این زمینه سال گذشته در مجله Nature Communications منتشر شد. این مطالعه که حدود 8000 شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که کم خوابی شایع ترین علت زوال عقل، در میان سایر اختلالات شدید شناختی است. محققان این مطالعه می نویسند:

ما خطر زوال عقل مرتبط با مدت خواب 6 ساعت یا کمتر را در دهه های 1950 و 1960 در مقایسه با مدت زمان خواب طبیعی (7 ساعت) گزارش می کنیم. محرومیت طولانی مدت از خواب بین سنین 50، 60 و 70 سال، بدون توجه به عوامل جمعیت شناختی، رفتاری، متابولیک، قلبی و ذهنی، در مقایسه با مدت زمان خواب طبیعی طبیعی، با 30 درصد افزایش خطر زوال عقل همراه است. این یافته ها نشان می دهد که کمبود خواب در میانسالی با افزایش خطر زوال عقل در سنین بالا مرتبط است.

از آنجایی که دلایل علمی بی‌شماری برای این رابطه وجود دارد، وابستگی متقابل خواب و عملکرد / بهبود حافظه بارها در سال‌های اخیر ثابت شده است. بنابراین ارتباط بین خواب و زوال عقل منطقی است.

  توالی اولین ژنوم انسان از ویرانه های پمپئی خاستگاه آسیایی آن را نشان می دهد

علاوه بر این، عود و تجمع کم خوابی می تواند امید به زندگی را کاهش دهد. این مطالعه که در سال 2018 منتشر شد، توضیح می‌دهد: «کم خوابی با هفت عامل از 15 علت اصلی مرگ در ایالات متحده مرتبط است. اینها شامل بیماری های قلبی عروقی، نئوپلاسم های شدید، بیماری های مغزی، تصادفات، دیابت، سپسیس و فشار خون بالا است.

برخلاف تصور رایج، خواب زیاد توصیه نمی شود زیرا خطر مرگ را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل، محققان تلاش کرده اند تا توصیه هایی برای خواب ایده آل برای گروه های سنی مختلف ارائه کنند. با این حال، نکته مهمی که در همه منابع ذکر شده این است: هیچ جدولی نمی تواند میزان خواب مورد نیاز را به درستی تعیین کند، زیرا هر کدام ویژگی های فیزیکی منحصر به فرد خود را دارند. به عنوان مثال، دو نفر در یک سن ممکن است به مقدار زیادی خواب نیاز داشته باشند زیرا عوامل خارجی مانند کیفیت خواب، شرایط زندگی، سابقه پزشکی و غیره نیز باید در نظر گرفته شوند.

در نهایت، اگر زوال عقل و مرگ انگیزه های قوی برای تنظیم خواب شما نیستند، محققان در کلینیک مایو این ماه مطالعه جدیدی را منتشر کردند که به بررسی ارتباط بین کم خوابی و چاقی پرداخت. محققان در این مطالعه دو گروه را انتخاب کردند، یک گروه آزمایشی که 4 ساعت در شب می خوابیدند و یک گروه کنترل که خوب می خوابیدند. نویسندگان نتیجه را به شرح زیر توصیف می کنند: شرکت کنندگان در گروه آزمایش کالری بیشتری مصرف کردند. دریافت پروتئین و چربی آنها افزایش می یابد، در حالی که انرژی دریافتی آنها در هر دو گروه یکسان است. آزمایش‌ها در گروه آزمایش در غیاب خواب افزایش وزن قابل‌توجهی داشتند و میزان چربی آن‌ها نیز افزایش یافت. تفاوتی بین شرایط شرکت‌کنندگان وجود نداشت، اما نویسندگان دریافتند که چربی شکمی تنها در افرادی که کمتر می‌خوابیدند افزایش می‌یابد و رسوبات چربی زیر جلدی قابل مشاهده در شکم و در پهلوی گروه آزمایش ظاهر می‌شود.

  اگر به طور تصادفی سوزن سیم کارت را در سوراخ میکروفون گوشی فرو کنم چه اتفاقی می افتد؟ دارم تماشا میکنم

مقالات مرتبط:

مطالعات قابل مشاهده و مستقیم نشان می دهد که خواب نه تنها یک عامل حیاتی در سلامت روان است، بلکه در تعادل هورمونی، تنظیم متابولیسم و ​​عملکرد ترمیمی بدن انسان نیز نقش دارد. آنها ممکن است از نظر ظاهری مجزا باشند، اما در نهایت برای تضمین سلامت انسان دست به دست هم می دهند. خواب از تجمع چربی جلوگیری می کند و باعث سلامت اندام ها و طول عمر می شود.

متأسفانه، با وجود چندین دهه تحقیق در مورد ارزش حیاتی خواب، جامعه مدرن هنوز به اهمیت آن توجهی نمی کند. مقاله ای که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است این موضوع را با جزئیات بیشتری توضیح می دهد: «حدود 62 درصد از بزرگسالان در جهان معتقدند که خوب نمی خوابند، یعنی وقتی به رختخواب می روند نمی توانند بخوابند. میزان خواب در جهان می تواند بسیار متفاوت باشد، اما امروزه می دانیم که بیشتر بزرگسالان در جهان به اندازه کافی نمی خوابند. به طور متوسط، هر فرد 6.8 ساعت در روز می خوابد که به طور قابل توجهی کمتر از 8 ساعت خواب توصیه شده است.
اکنون به نظر می رسد که جوامع راز سلامتی، طول عمر و شادی را کشف کرده اند: خواب مناسب. در حال حاضر فقط باید اولویت های سبک زندگی مدرن و سبک زندگی امروزی را بررسی کنیم تا اهمیت خواب را بهتر درک کنیم و آن را در رأس قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید