پیامدهای زندگی شبانه: توانایی کمتر در سوزاندن چربی و افزایش خطر بیماری قلبی

آیا شما یک شب زنده دار هستید یا یک جغد شب؟ آیا می دانستید که فعالیت های روزانه و خواب بر خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی تأثیر می گذارد؟ مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Experimental Physiology نشان می دهد که چرخه خواب و بیداری، در حالی که ترجیحات بدن ما را برای انتخاب منابع انرژی تغییر می دهد، باعث تفاوت های متابولیک نیز می شود. بر اساس این مطالعه، توانایی سوزاندن چربی برای تامین انرژی در افرادی که تا دیروقت بیدار می مانند، در سطح پایین تری قرار دارد. این به معنای امکان ذخیره چربی در بدن و افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی است.

تفاوت‌های متابولیک به این موضوع اشاره دارد که هر گروه چقدر می‌تواند از انسولین برای ارتقاء جذب گلوکز استفاده کند. این گلوکز توسط سلول ها ذخیره می شود و برای تولید انرژی استفاده می شود. کسانی که دوست دارند مانند پرندگان اولیه فعال باشند، بیشتر به چربی به عنوان منبع انرژی وابسته هستند. در طول روز، این افراد نسبت به افراد شبانه از آمادگی هوازی بالاتری برخوردارند. در مقابل، جغدهای شب یا کسانی که از بیدار ماندن در شب لذت می برند، در هنگام استراحت یا ورزش چربی کمتری مصرف می کنند.

مقالات مرتبط:

محققان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی در ایالات متحده 51 شرکت کننده را مورد مطالعه قرار دادند و آنها را در دو گروه جداگانه طبقه بندی کردند. افرادی که شب ها بیدار هستند و کسانی که زود بیدار می شوند. طبقه بندی فوق بر اساس کرونوتیپ افراد (نوع شخصیتی زمانی) و تمایل طبیعی آنها به فعال بودن و خوابیدن در ساعات مختلف شبانه روز انجام می شود. این گروه از محققان از تصویربرداری پیشرفته برای ارزیابی توده بدن، حساسیت به انسولین، الگوهای تنفسی و ترکیب بدن شرکت کنندگان استفاده کردند. این تصاویر برای اندازه گیری متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها در بدن افراد گرفته شده است.

  نسخه جدید ویندوز 11 برای کاربران داخلی مشکل تراشه های AMD را برطرف می کند

شرکت کنندگان در این مطالعه به مدت یک هفته برای ارزیابی الگوهای رفتاری آنها در طول روز تحت نظر قرار گرفتند. این افراد علاوه بر رژیم غذایی کالری خاص، مجبور بودند یک شبه روزه می گرفتند تا تأثیر غذا بر نتایج مطالعه به حداقل برسد. برای مطالعه ترجیحات سوخت شرکت کنندگان، آنها قبل از انجام دو تمرین 15 دقیقه ای و در حین استراحت مورد آزمایش قرار گرفتند. این تست ها در دو جلسه تردمیل انجام شد که یکی از آن ها با شدت متوسط ​​و دیگری با شدت بالا بود. سطح آمادگی هوازی این افراد از طریق چالش شیب بررسی شد. در این چالش، شیب تردمیل هر دو دقیقه 2.5 درصد افزایش می یابد و این کار تا رسیدن شرکت کننده به نقطه خستگی ادامه می یابد.

پس از انجام این آزمایش، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد سحرخیز در مقایسه با جغدهای شب، در هنگام استراحت و همچنین در حین ورزش، چربی بیشتری می سوزانند. علاوه بر این، جغدهای شب به انسولین نیز مقاوم هستند. این بدان معناست که بدن آنها به انسولین بیشتری برای کاهش سطح قند خون نیاز دارد و کربوهیدرات ها را به عنوان منبع انرژی به جای چربی ترجیح می دهد.

توانایی بدنی ضعیف حیوانات شب‌زی برای پاسخ به انسولین برای افزایش مصرف سوخت می‌تواند مضر باشد. زیرا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را نشان می دهد. دلیل چنین تفاوتی بین ترجیحات متابولیک صبح زود و جغد شب هنوز ناشناخته است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

استفان مالین، نویسنده ارشد این مقاله و استاد دانشگاه راتگرز در نیوجرسی، می‌گوید:

تفاوت بین متابولیسم چربی در سحرخیزان و جغدهای شب نشان می دهد که ریتم شبانه روزی بدن ما (چرخه خواب و بیداری) می تواند بر نحوه استفاده بدن از انسولین تأثیر بگذارد. حساسیت بیش از حد یا ناتوانی در پاسخ به انسولین پیامدهای مهمی برای سلامتی ما دارد. این مشاهدات درک ما را از اینکه چگونه ریتم های شبانه روزی بدن بر سلامت ما تأثیر می گذارد افزایش می دهد. به نظر می رسد کرونوتیپ بر متابولیسم و ​​عملکرد هورمونی ما تأثیر می گذارد. با در نظر گرفتن این مشکل، ما پیشنهاد می کنیم که کرونوتیپ می تواند به عنوان یک پیش بینی کننده خطر بیماری در انسان استفاده شود.

وی همچنین خاطرنشان می کند که طبق یافته های آنها، افراد سحرخیز از آمادگی جسمانی بالاتری نسبت به جغدهای شب که در طول روز بی تحرک هستند، برخوردار هستند. به گفته مالین، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا ورزش زودتر در روز فواید بیشتری برای سلامتی دارد یا خیر، مورد نیاز است.

  سامسونگ تولید انبوه قطعات گلکسی اس 22 را آغاز کرده است

دیدگاهتان را بنویسید