چرا بعد از تمرین احساس بدی دارید؟

بسیاری از ما برای احساس بهتر تمرین می کنیم. در حالی که برخی از ما بعد از تمرین احساس شادی می کنیم، برخی از ما با حالت تهوع باشگاه را ترک می کنیم. اگرچه این وضعیت معمولا موقتی است، اما می تواند ناخوشایند باشد. خوشبختانه، توضیحات خوبی برای این موضوع وجود دارد، بنابراین اگر متوجه شدید، احتمالاً نباید نگران باشید.

در طول ورزش، جریان خون به عضلات فعال، مغز، ریه ها و قلب افزایش می یابد. این افزایش تحت هدایت بخش سمپاتیک سیستم عصبی خودمختار اتفاق می افتد. سیستم سمپاتیک به تنظیم تمام واکنش های غیر ارادی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون و هضم کمک می کند. سیستم سمپاتیک این کار را با گشاد کردن رگ ها انجام می دهد تا خون بیشتری به این بافت ها جریان یابد. اما این سیستم که معمولاً مکانیسم مبارزه یا پرواز ما را کنترل می‌کند، همزمان رگ‌های خونی که به دستگاه گوارش (مانند معده) می‌روند را در حین ورزش شدید تا 80 درصد باریک می‌کند. این امر به این دلیل است که مقدار خون محدودی در بدن وجود دارد و افزایش نیاز برخی از بافت ها به اکسیژن با تغییر مقدار خونی که به بافت های دیگر می رود برطرف می شود. بنابراین می توان جریان خون را به مناطقی که در این زمان به اکسیژن زیادی نیاز ندارند کاهش داد. این می تواند اتفاق بیفتد چه تازه غذا خورده باشید چه نخورید.

اما فرض کنید قبل از رفتن به باشگاه یا دویدن غذا می خورید. وقتی غذا می خوریم، معده ما کشیده می شود و اسیدها و آنزیم های مورد نیاز برای هضم غذا آزاد می شود. ماهیچه های معده در طول هضم فعال تر می شوند و نیاز به اکسیژن و جریان خون به معده و سایر بافت های دستگاه گوارش را افزایش می دهند. بخش های مختلف سیستم عصبی خودمختار منجر به افزایش جریان خون به دستگاه گوارش در طول فعالیت می شود.

  شایعات حاکی از آن است که اپل در حال کار بر روی نسل بعدی Apple TV و کنسول های دستی مشابه نینتندو سوییچ است

درگیری قابل توجه در بدن از بافت های مختلف، که همگی به اکسیژن نیاز دارند، می تواند باعث تهوع در حین یا بعد از ورزش شود.

مقالات مرتبط:

با تغییر تقاضا، بدن باید جریان خون به بافت ها را تغییر دهد. بنابراین وقتی تمرین می کنیم، خون باید به سمت عضلات، قلب، ریه ها و مغز برود، یعنی حتی اگر غذا را هضم کنید، جریان خون به بافت هایی مانند دستگاه گوارش که فعالیت کمتری دارند کاهش می یابد. با کاهش جریان خون در این ناحیه، اعصاب روده تحریک می شود و این باعث حالت تهوع می شود.

علاوه بر این، معده و سایر اندام های شکمی ممکن است در حین ورزش سفت شوند که می تواند باعث تهوع شود. این به ویژه هنگام انجام اسکات مشکل ساز است، زیرا ضربان قلب و نیاز به اکسیژن در بافت ها افزایش می یابد، بنابراین بدن هوای بیشتری را به داخل ریه ها می کشد. این کار فشار بیشتری بر اندام های شکمی زیر دنده ها وارد می کند. سایر عضلات از جمله عضلات دیواره شکم نیز به این امر کمک می کنند و با هر نفس فشار بیشتری به اندام های شکمی وارد می کنند. این وضعیت می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ قابل توجه حتی با معده خالی شود.

برخی شواهد حتی نشان می‌دهند که ورزش، به‌ویژه دویدن در مسافت طولانی و سایر ورزش‌های استقامتی، احتمالاً به دلیل کاهش جریان خون و اکسیژن به معده، می‌تواند به پوشش معده آسیب برساند. این نیز باعث حالت تهوع خواهد شد. در موارد شدید، این وضعیت می تواند منجر به خونریزی شدید معده، به ویژه در ورزشکاران استقامتی و دوندگان مسافت طولانی شود.

  Redmi 10 Prime + 5G گواهی BIS را دریافت کرد. احتمالا همان Note 11E 5G است

چه زمانی بخوریم

اگر بلافاصله یا ظرف یک ساعت بعد از غذا ورزش کنید، بدون در نظر گرفتن سطح یا شدت ورزش، احتمال تهوع در شما بیشتر است. حدود دو ساعت طول می کشد تا غذای جامد از معده تجزیه شود و وارد روده کوچک شود، بنابراین اگر بعد از تمرین احساس تهوع دارید، بهتر است حداقل دو ساعت بعد از غذا صبر کنید.

نوع غذایی که قبل از تمرین می خورید نیز می تواند نقش داشته باشد. غذاهای سرشار از فیبر، چربی و حتی پروتئین با افزایش خطر تهوع بعد از تمرین مرتبط هستند. مکمل های پروتئینی، به ویژه آب پنیر یا شیک، نیز کندتر جذب می شوند. این ممکن است در ایجاد حالت تهوع در حین ورزش نقش داشته باشد، زیرا معده در جذب آنها نقش دارد.

برخی از چربی ها، به ویژه چربی های اشباع شده، می توانند از راه های دیگر باعث ایجاد حالت تهوع شوند. مدل های حیوانی نشان می دهد که چربی ها باعث تحریک و آسیب به پوشش دستگاه گوارش می شوند. این باعث فعال شدن اعصاب در پوشش معده می شود که به مرکز استفراغ در مغز (بصل النخاع) متصل هستند.

مصرف نوشیدنی های ورزشی یا سایر نوشیدنی های پر کربوهیدرات (مانند آبمیوه ها، نوشابه های انرژی زا و نوشابه های گازدار) نیز با حالت تهوع در حین و بعد از ورزش مرتبط است. این نوشیدنی ها به کندی هضم می شوند و نسبت به سایر نوشیدنی ها مدت بیشتری در معده می مانند.

اگر اغلب پس از ورزش دچار حالت تهوع می شوید، این نکات را رعایت کنید. ابتدا ورزش منظم خود را تغییر داده یا کاهش دهید و به آرامی شدت آن را افزایش دهید. این به این دلیل است که هر چه ورزش طولانی‌تر باشد، خون بیشتری از معده در جریان است. اطمینان حاصل کنید که قبل و بعد از تمرین آب کافی می نوشید، زیرا آب کم و بیش از حد می تواند به دلایل مختلف باعث تهوع شود.

  وان پلاس احتمالا نام گوشی های جدید خود را از اوپو قرض خواهد گرفت

از خوردن دو ساعت قبل از تمرین خودداری کنید و غذاهای سالم (مانند پروتئین و کربوهیدرات های با کیفیت بالا (مانند موز یا سیب زمینی شیرین) و چربی های اشباع نشده (مانند آجیل های گیاهی) را انتخاب کنید که نه تنها سوخت را تامین می کنند، بلکه برای ورزش برنامه ریزی می کنند. هضم آن مانند سایر غذاها سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید