چرا در شب بیشتر احساس درد می کنیم؟

از دیرباز این راز باقی مانده است که چرا یکی از ابتدایی ترین تجربیات انسان، یعنی احساس درد فیزیکی، در طول روز و شب متفاوت است. در واقع، از آغاز دوران پزشکی، پزشکان و بیماران دریافته اند که بسیاری از انواع دردها در شب بدتر هستند.

اکثر تحقیقات انجام شده تا کنون تلاش کرده اند تا درد شبانه را با کم خوابی یا اختلال خواب مرتبط کنند، اما چندان موفق نبوده اند. در مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، دانشمندان به رهبری کلود گرونفی از مرکز تحقیقات علوم اعصاب در لیون، فرانسه، آنها بینشی در مورد تغییر حساسیت درد به دست آوردند و این فرضیه را مطرح کردند که ساعت شبانه روزی بر این تغییرات تأثیر دارد و در زمان های مختلف روز و شب اوج و کاهش وجود دارد.

همه انسان ها در تمام سیستم های بدن خود ریتم های درونی دارند. این فرآیندهای بیولوژیکی که به عنوان ریتم شبانه روزی شناخته می شوند، توسط ساعت داخلی بدن کنترل می شوند. لنس کریگسفلد، زیست شناس دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، می گوید: آنها تقریباً بر تمام سیستم های بدن تأثیر می گذارند و تقریباً همه جنبه های فیزیولوژی و رفتار ما را کنترل می کنند. کریگسفلد و تیمش تأثیر این ریتم‌ها را بر درد نشان دادند و نشان دادند که یک محرک دردناک در حوالی ساعت سه صبح و کمترین درد در سه بعد از ظهر درک می‌شود. نادر قاسملویک دانشمند درد در دانشگاه کوئینز کانادا که در تحقیق جدید دخالتی نداشت، گفت: «این مطالعه به سؤالاتی پاسخ می دهد که ما برای مدت طولانی پاسخی برای آنها نداشتیم».

عدم قطعیت ها برای مدت بسیار طولانی ادامه دارند زیرا اثبات اینکه یک فرآیند توسط ساعت داخلی بدن کنترل می شود دشوار است و طراحی چنین مطالعاتی دشوار است. محققان باید شرکت کنندگان را در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده قرار دهند تا تأثیر عوامل محیطی یا رفتاری را که می تواند باعث نوسانات ریتمیک شود، از بین ببرد. به این روش «پروتکل ثابت روتین» گفته می شود که در آن همه چیز (نور، دما، دسترسی به غذا) ثابت نگه داشته می شود و زمان روز مشخص نیست.

از شرکت کنندگان خواسته شد حداقل به مدت 24 ساعت به صورت نیمه دراز کشیده در اتاقی با نور کم دراز بکشند. آنها اجازه ندارند بخوابند، بیرون بروند یا بایستند. غذا در قالب میان وعده های کوچک هر ساعت سرو می شود. شرکت کنندگان می توانند با اعضای تیم صحبت کنند، اما کارکنان نباید چیزی در مورد آب و هوا بگویند.

  برندگان مسابقه عکاسی طبیعی BigPicture 2022

Grunfier توضیح می دهد که طبق این پروتکل، هیچ چیز در محیط یا رفتار شرکت کنندگان ریتمیک نیست. بنابراین، اگر محققان ساعت بیولوژیکی را پیدا کنند که دارای ریتم 24 ساعته است، به این نتیجه می‌رسند که این الگو از سیستم زمان‌بندی شبانه‌روزی سرچشمه می‌گیرد.

برای بررسی ماهیت ریتمیک درد، تیم گرونفی 12 مرد جوان سالم را که موافقت کردند به مدت 34 ساعت تحت پروتکل قرار گیرند، انتخاب کردند. تیم تحقیقاتی حساسیت درد شرکت‌کنندگان را هر دو ساعت با استفاده از دستگاهی که روی ساعد قرار می‌گرفت و به آرامی دمای آن را یک درجه افزایش می‌داد تا زمانی که هیچ دردی را گزارش نکردند، آزمایش کردند.

شرکت کنندگان معمولاً دستگاه را قبل از رسیدن به حدود 46 درجه سانتیگراد متوقف کردند. شرکت کنندگان همچنین با دستگاهی که روی دماهای خاص (42، 44 و 46 درجه سانتیگراد) تنظیم شده بود آزمایش شدند و سپس از آنها خواسته شد تا سطح درد خود را در مقیاس بینایی نشان دهند.

قبل از اینکه تیم بتواند به دنبال ریتم ها در این داده ها بگردد، باید معیاری از ساعت بدن هر فرد را بدست می آورد. در حالی که ریتم‌های هر فرد از یک چرخه روزانه پیروی می‌کند، برخی از آنها زودتر یا دیرتر در روز کج می‌شوند، که منجر به شرایطی مانند جغد صبح، جغد شب، و بین دوره‌های قاعدگی می‌شود.

محققان این کار را با جمع‌آوری نمونه‌های بزاق هر ساعت برای ارزیابی افزایش ملاتونین (هورمونی که حدود دو ساعت قبل از زمان عادی خواب ترشح می‌شود) انجام دادند و سپس از این اطلاعات برای تطبیق ریتم آزمودنی‌ها با ساعت 24 ساعته استفاده کردند. سپس یک چرخه واضح از درد وجود داشت. بر اساس این معیار استاندارد شده، به طور متوسط ​​حساسیت به درد بین ساعت 3 تا 4 صبح به اوج خود می رسد و حدود 12 ساعت بعد به اوج خود می رسد.

محققان همچنین نشان دادند که این ریتم ها مخصوص محرک های دردناک هستند. شرکت کنندگان همچنین یک کار را انجام دادند که در آن دما به آرامی افزایش می یافت تا زمانی که گرما را تشخیص دهند. اما در این آستانه‌های بی‌درد، هیچ الگوی ریتمیکی نسبت به شدت احساس مردم وجود نداشت. بث دارنالمدیر آزمایشگاه نوآوری‌های درد دانشگاه استنفورد می‌گوید: «این بسیار منطقی و در عین حال نسبتاً غیر واضح است، زیرا اگر خیلی بدیهی بود، مدت‌ها پیش ثابت می‌شد.

از آنجایی که شرکت‌کنندگان اجازه نداشتند شب‌ها بخوابند، محققان همچنین می‌توانستند این نظریه رایج را آزمایش کنند که آیا افزایش درد با کمبود خواب مرتبط است یا خیر. تیم تحقیقاتی استدلال کردند که هر گونه افزایش حساسیت به درد ناشی از کم خوابی به تدریج با افزایش فشار خواب در طول شب افزایش می یابد. این با الگوی افزایش و کاهش ناشی از سیستم شبانه‌روزی در تضاد بود، و بنابراین محققان از مدل‌سازی ریاضی برای بررسی میزان تغییرات درک درد شرکت‌کنندگان با افزایش تدریجی در مقابل تغییر ریتمیک استفاده کردند.

مقالات مرتبط:

نتایج به شدت از نقش سیستم شبانه روزی حمایت می کند: 80٪ داده ها را می توان با عامل شبانه روزی توضیح داد و تنها 20٪ از داده ها را می توان با عامل خواب توضیح داد. گرونفیر می گوید: «ما از این نسبت شگفت زده شدیم. “من فکر می کردم که عامل خواب تاثیر بیشتری داشته باشد… اما این بدان معنا نیست که خواب مهم نیست زیرا ما مطالعه خود را روی افرادی انجام دادیم که مشکل خواب نداشتند.”

  Oppo F21s Pro در مدل های 4G و 5G به ترتیب با اسنپدراگون 680 و 695 معرفی شد.

او اضافه می کند که تکرار این مطالعه در افراد کم خواب یا کسانی که اختلالات خواب دارند ممکن است نشان دهد که نیاز به خواب تاثیر بیشتری بر درد در برخی افراد دارد. تکرار این مطالعه در نمونه ای از زنان ضروری است. از آنجایی که هورمون هایی مانند استروژن بر ریتم شبانه روزی تأثیر می گذارد، محققان ممکن است الگوی مشابهی از ریتمیک درد در زنان پیدا نکنند. اسکن دبرایک زیست شناس از دانشگاه سوری در انگلستان که در این تحقیق شرکت نداشت، می گوید: «هر بار که مطالعه ای روی زنان و مردان انجام می دهیم، تفاوت های بین جنسیت ها را می بینیم. اما من فکر می کنم این به دامنه (یا اینکه چقدر منحنی بزرگ است) مربوط می شود. فکر نمی‌کنم با حساس‌تر شدن ما نسبت به درد، تغییری ایجاد کند.»

اگرچه مطالعه جدید کوچک بود (با نمونه‌ای متشکل از 12 مرد)، تأثیرات ریتمیک آن چنان قوی بود که محققانی مانند اسکان مطمئن هستند که تأثیر شبانه‌روزی واقعی بر درد را یافته‌اند که می‌تواند در مطالعات آینده در جمعیت‌های مسن‌تر و گروه‌های قومی مختلف مورد بررسی قرار گیرد. .

در آینده، دارنال امیدوار است که مطالعه ماهیت شبانه روزی درد ناشی از بیماری هایی مانند سرطان یا زونا بر نحوه درمان درد تأثیر بگذارد. او می‌گوید: «آسیب‌شناسی شبانه‌روزی ممکن است یک هدف درمانی مهم‌تر از آنچه قبلاً قدردانی می‌شد، باشد.

شاید بهتر باشد به جای ساعت دیواری، درمان درد براساس ساعت داخلی بدن انجام شود. این تنها یکی از موضوعاتی است که محققان دوست دارند جان هوگنشزیست شناسان ریتم شبانه روزی در بیمارستان کودکان سینسیناتی به دنبال آن هستند.

  احتمالاً ال جی در حال توسعه یک صفحه نمایش شکاف دار برای آیفون 14 است

در سال 2019، هوگنش و همکارانش مقاله‌ای منتشر کردند که نشان می‌داد نسخه‌های بیمارستانی برای مسکن‌ها در صبح افزایش می‌یابد و در عصر کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، بیمارستان ریتم 24 ساعته خودش را داشت، اما این ریتم به درستی نیازهای بیماران را منعکس نمی کرد. هوگنش می گوید: «با این حال، درد در شب بیشتر گزارش شد و تا روز بعد درمان نشد.

Hogensch امیدوار است که پزشکان مقاله آزمایشگاه جدید Gronfie را بخوانند و تصمیم بگیرند در برخی شرایط مسکن‌های ضد درد شبانه را تجویز کنند. او همچنین امیدوار است که این یافته ها انگیزه تحقیقات بیشتر در مورد نئوپلاسم های دردناک باشد.

اما در حال حاضر نمی توانیم فرض کنیم که همه انواع درد در شب به اوج خود می رسد. برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مانند میگرن و آرتریت درد بیشتری را در صبح گزارش می‌کنند، بنابراین ممکن است این تغییرات به نوع بافت یا سیستم بدنی که تحت تأثیر قرار گرفته است بستگی داشته باشد. از سوی دیگر، مطالعه گروه های مختلف مردم می تواند ریتم های منحصر به فردی را آشکار کند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث افزایش یا کاهش درد می شود، اما سرنخ هایی وجود دارد.

تقریباً هر سلول در بدن ساعت مولکولی خاص خود را دارد که به سیگنال‌های پیس میکر اصلی مغز ما گوش می‌دهد. بنابراین Zamil Kader، عصب شناس دانشگاه آکسفورد و همکارانش این فرضیه را مطرح کردند که میزان دردی که ما احساس می کنیم ممکن است به دلیل ریتم سلول های تشخیص درد باشد. یک مقاله پیش‌چاپ از آزمایشگاه او این فرضیه را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که نوسانات درد 24 ساعته به ساعت‌های مولکولی در نورون‌ها وابسته است که توسط یک محرک دردناک فعال می‌شوند.

هنگامی که آنها از تکنیکی استفاده کردند که ساعت های مولکولی سلول های عصبی محیطی موش ها را مختل کرد، سطح درد جوندگان در طول روز ثابت ماند. شاید مهمترین نکته در حال حاضر این باشد که وقتی درد رخ می دهد، نقش سیستم شبانه روزی به این معنی است که آنچه بالا می رود باید در نهایت پایین بیاید. و در مسیر پر پیچ و خم درد، می توانید ساعت ها بدون مصرف حتی یک قرص تسکین درد داشته باشید و سپس دردتان دوباره بدتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید