چهار عادت مخرب که کم کم شما را می کشند

عادت ها شمشیر دو لبه هستند. عادات سالم می تواند بدن، ذهن و جهت کلی زندگی شما را برای بهتر شدن تغییر دهد. آنها بسیار مفید و متحول کننده هستند. متأسفانه، عادات ناسالم می تواند به سلامت و طول عمر شما آسیب برساند. حتی بدتر از آن، ممکن است هر روز این عادات را داشته باشید بدون اینکه بدانید چقدر خطرناک هستند. در اینجا فهرستی از چهار عادت روزانه آورده شده است که در صورت عدم کنترل می توانند کشنده باشند.

یک خواب بد

خواب نامناسب و کم خوابی مزمن می تواند تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد. چندین مطالعه نشان داده است که افراد میانسالی که هر شب شش ساعت یا کمتر می خوابند، 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. دانشمندان خواب ناکافی را با لیستی از مشکلات سلامتی مختلف مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، افسردگی و اضطراب مرتبط می دانند. اگر می خواهید زندگی سالم و طولانی داشته باشید، از استراحت شبانه خوب غافل نشوید.

عدم ورزش

نادیده گرفتن مزایای ورزش قلبی عروقی و تمرینات قدرتی سخت است. با این حال، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان همچنان به سبک زندگی کم تحرکی ادامه می‌دهند که به آرامی باعث مرگ آنها می‌شود. ورزش نکردن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد، فعالیت های قلبی عروقی مانند دوچرخه سواری، دویدن و شنا می تواند در پیشگیری از این بیماری ها موثر باشد.

ورزش های مقاومتی مانند وزنه برداری نیز مهم هستند. مطالعات اخیر نشان می دهد که یک ساعت ورزش مقاومتی در هفته می تواند منجر به کاهش 15 درصدی خطر مرگ به هر علتی شود. تمرین مقاومتی همچنین می تواند به کاهش خطر آسیب جدی کمک کند، به خصوص با افزایش سن. ورزش یکی از ارکان زندگی سالم و جلوگیری از آسیب در دوران پیری است، پس حتما فعال باشید.

  یک جراح رباتیک در راه رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی

بی توجهی به محافظت در برابر آفتاب

لذت بردن از نور خورشید در فصول گرم سال هیچ اشکالی ندارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای تنظیم چندین عملکرد بدن، از جمله ریتم شبانه روزی، سطح انرژی و جذب ویتامین D حیاتی است. با این حال، هر چیزی بیش از حد مضر است و عواقب قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند کشنده باشد.

یکی از شایع ترین علل کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم (نوعی سرطان پوست) قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UV خورشید است. تنها در کانادا، سالانه حدود 80000 نفر به سرطان پوست مبتلا می شوند و 80 تا 90 درصد این موارد مربوط به قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش است.

راه حل این مشکل ساده است: ضد آفتاب. مطالعات نشان می دهد که استفاده منظم از ضد آفتاب می تواند به طور قابل توجهی بروز سرطان را در اکثر گروه های سنی کاهش دهد. یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با فاکتور محافظت از آفتاب (SPF) حداقل 30 پوست شما را سالم، جوان و عاری از سرطان نگه می دارد.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی

آخرین مورد در لیست ممکن است واضح به نظر برسد، اما میزان استفاده از سیگار الکترونیکی هر سال در حال افزایش است. از سال 2011، تعداد مصرف کنندگان سیگار در جهان از 7 میلیون به 41 میلیون در سال 2018 افزایش یافته است.

مقالات مرتبط:

اگرچه سیگارهای الکترونیکی به اندازه سیگارهای سنتی خطرناک نیستند، اما تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری مزمن ریوی و آسم در افرادی که به طور منظم از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند افزایش می یابد. در صنعت سیگار الکترونیکی در مقایسه با محصولات تنباکوی معمولی نظارت کمتری وجود دارد و این امر منجر به استفاده از مواد شیمیایی ناشناخته در فرآیند تولید شده است.

  آپدیت اندروید 12 برای کاربران گلکسی اس 10 5G در آمریکا و کره منتشر شده است

در نهایت، استفاده از سیگارهای الکترونیکی کمکی به کاهش اعتیاد به نیکوتین نمی کند. در واقع، مصرف نیکوتین از زمان معرفی و محبوبیت سیگارهای الکترونیکی در میان جمعیت جوان افزایش یافته است. در یک نظرسنجی در ایالات متحده، بیش از دو میلیون دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستان استفاده مکرر از سیگار الکترونیکی را گزارش کردند. روش‌های سنتی ترک، مانند درمان جایگزین نیکوتین و درمان شناختی رفتاری، گزینه‌های بسیار سالم‌تری نسبت به سیگارهای الکترونیکی هستند.

نقطه پایان

اگر هر یک از این عادات را دارید، به یاد داشته باشید که صبور باشید. ترک عادت ها زمان بر است، اما با ثبات کافی، می توانید این عادت های بد را ترک کنید و سبک زندگی سالم تر و رضایت بخشی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید